----- Please Turn on your speakers & listen our " Lanka ART web Radio "----- Send us your art Related news to ** lankaart1@gmail.com ** -----

Pages

RADIO

ලොවම හිනැස්‌සූ චාලි චැප්ලින්

Sunday, June 6, 2010

බේබදු පියකුටත් මානසික තත්ත්වය ක්‍රමයෙන් පිරිහෙමින් තිබූ මවකටත් දාව චාලි චැප්ලින් උපන්නේ 1889 වසරේ ලන්ඩන් නුවරදීය. ළමා අවධියේ වසර දෙකක්‌ම ඔහු ගතකළේ අනාථ නිවාස වල හා දිළිඳු ගෙවල්වලය. ඒ වසර දෙක හැඳින්විය හැක්‌කේ එකිනෙකාගෙන් පහරකමින් අවමානයට ලක්‌ වූ අවධියක්‌ ලෙසටය. වයස අවුරුදු පහේදී අතේ සතයක්‌වත් නැතිව වීදිගානේ රඟපාමින් මුදල් ඉපැයූ චැප්ලින් වයස අවුරුදු 28 වන විට ඇමෙරිකාවේ කෝටිපති නළුවන්ගෙන් කෙනෙක්‌ බවට පත්විය.

1900 වසර මුල් භාගයේ නිහඬ චිත්‍රපට නළුවෙක්‌, කතා රචකයෙක්‌ අධ්‍යක්‍ෂවරයෙක්‌ සහ නිෂ්පාදකවරයෙක්‌ ලෙස සිටි ඔහු ජනප්‍රියත්වයට පත් වූයේ ද ලිට්‌ල් ට්‍රෑම්ප් නම් චරිතය රඟපෑමෙන් පසුවය. වයස අවුරුදු 88 දී ඔහු මිය යන විට ඩොලර් මිලියන විස්‌සක්‌ පමණ වන වත්කමක්‌ ඔහු සතුව තිබිණි. මෙලොව ජීවත් වූ කිසිම තැනැත්තෙකුට වඩා වැඩිම පිරිසකට වැඩි විනෝදයක්‌ හා වැඩි හාස්‍ය රසයක්‌ ලබාදුන් එකම පුද්ගලයා චැප්ලින් බව එක්‌ විචාරකයෙක්‌ පවසා තිබේ.

චාල්ස්‌ ස්‌පෙන්සර් චැප්ලින්ගේ රංගනයන් ලොවේ සෑම කෙනකුගේම ඇගයීමට භාජන විය. ඔහු නිපදවන ලද චිත්‍රපට සංඛ්‍යාව 80 ක්‌ පමණ වේ. ඔහුගේ ආත්ම චරිතාපදානයේ මෙසේ සඳහන් වේ. මවගේ කටහඩේ තත්ත්වය නරක අතට හැරීමේ ප්‍රතිඵලයක්‌ ලෙස වයස අවුරුදු පහේදී මා ඇය වෙනුවෙන් ප්‍රථම වතාවට වේදිකාවේ පෙනී සිටියා. මව රඟපෑවේ සොල්දාදුවන් වැඩි වශයෙන් කෑමට එන අපිරිසිදු අවහන්හලක වේදිකාවේ. පුංචි අත්වැරැද්දකට පවා ඔවුන් සිනාසුනා. මා වේදිකාවේ පසෙක සිටගෙන සිටින විට වේදිකාවේ සිටි මවගේ කටහඬ දුර්වලවී සිහින් ස්‌වරයක්‌ බවට පත් වුණා. ප්‍රේක්‌ෂකයන් සිනාසෙන්නටත් ඇයට අපහාස කරන්නටත් පටන් ගත්තා. මේ අවස්‌ථාවේ ඇයට වේදිකාවෙන් ඉවත්වීමට සිදුවුණා. මා මවගේ හිතවතුන් හමුවේ රඟපා ඇති අයුරු දැක ඇති වේදිකා කළමනාකරු මට මවගේ තැන ගන්නා ලෙස පැවසුවා. ඔහු මගේ අතින් අල්ලාගෙන වේදිකාව මතට ගොස්‌ ප්‍රේක්‌ෂකයන්ට මා හඳුන්වාදී එතැනින් ඉවත්ව ගියා."

"වේදිකාවට ආලෝකය වැටීමට ප්‍රථමයෙන් මම ජනප්‍රිය ගීතයක්‌ ගායනා කිරීමට පටන් ගත්තා. ස්‌වල්ප වේලාවකින් වේදිකාවට මුදල් ගලා හැලෙන්නට වුණා. වහා ගායනය නතර කළ මම එම මුදල් එකතුකර පසුව ගායනය ආරම්භ කරන බව පැවසුවා. මෙයින් ප්‍රමෝදයට පත් ඔව්හු මහ හඬින් සිනාසෙන්නට පටන් ගත්තා. ප්‍රේක්‌ෂකයන් සමග කතා කරමින්, නටමින් අනුකරණයන් කරමින් මා ඔවුන් තව තවත් විනෝදමත් කළා. අම්මා ගායනය කළ අයිරිස්‌ මාච් ගීතයත් ගායනය කළ මම ඇගේ කටහඬ වෙනස්‌ වූ ආකාරයටම එය අනුකරණය කළා. එයින් තවත් සතුටට පත් ප්‍රේක්‌ෂකයන් වේදිකාවට තව තවත් මුදල් වීසි කළා. මා වේදිකාවෙන් ඉවතට රැගෙන යැමට මව පැමිණි විට ප්‍රබෝධයට පත් පිරිසෙන් නොනවතින අත් පොළසන් නාදයක්‌ නිකුත් වුණා. එය මගේ ප්‍රථම වේදිකා රංගනය වගේම මවගේ අවසාන රංගනයද වුණා.

ද ලිට්‌ල් ට්‍රෑම්ප් ඔහුගේ චිත්‍රපට නිර්මාණකරණයේ ආරම්භය සේම පනස්‌ දෙවසරක සිනමා ජීවිතයේ ආශ්චර්යය ලෙසද සැලකේ. ට්‍රෑම්ප් බිහිවූයේ චැප්ලින් ඇමරිකාවට සංක්‍රමණයවීමට සිව් වසරකට පෙර එනම් 1914 වසරේදීය.

චැප්ලින්ගේ නව චිත්‍රපට නිෂ්පාදකවරයා ඔහුට ගැලපෙන චරිතයක්‌ හා ඇඳුමක්‌ සොයමින් සිටියේය. එම ඇඳුම තෝරාගැනීමට ඉදිරිපත් වූයේද චැප්ලින්මය. ශැටී ආවුකල් අතහැරදමා තිබූ ලොකු කලිසමක්‌ ඇඳුම් කාමරයේ පුටුවක්‌ මත තිබෙනු චැප්ලින් දුටුවේය. රාත්තල් 130 ක්‌ බරැති චැප්ලින් එය ඇඳගෙන ලනු කැබැල්ලකින් ඉණ තදකරගත්තේය. ඒ අසලම තිබූ කුඩා ජැකට්‌ටුවක්‌ හා ඩර්බි තොප්පියක්‌ දෙසට ඔහුගේ දෑස්‌ යොමු විය. ඒ දෙකම ඔහුගේ සිරුරට කුඩා වැඩිවිය. අනතුරුව ඔහු බොරු රැවුලක්‌ද දමාගත්තේය. එහි තිබූ විශාල සපත්තුව දකුණු කකුලටත් දකුණු සපත්තුව වම් කකුලටත් දමා ගත්තේය.

චැප්ලින්ගේ ආත්ම චරිතාපදානයේ ඒ පිළිබඳව මෙසේ සඳහන් වේ. "මට ඒ චරිතය පිළිබඳව කිසිම අදහසක්‌ තිබුණේ නෑ. නමුත් මා ඇඳ පැළඳගෙන වේෂ නිරූපනය හමාර කළ විට මා ඒ චරිතයේ සිටින පුද්ගලයා බව මට හැඟී ගියා. මම සෙනෙට්‌ට ඒ පිළිබඳව කරුණු පැහැදිලි කළා. මේ පුද්ගලයාගේ පැති කිහිපයක්‌ තියෙනවා. ඔහු ඉබාගාතේ ඇවිදින්නෙක්‌. මහත්මයෙක්‌, කවියෙක්‌, සිහින මවන්නෙක්‌, හුදකලා පුද්ගලයෙක්‌, ආදරය හා බැරෑරුම් කාර්යයන් පිළිබඳව නිතරම බලාපොරොත්තු තබා සිටින්නෙක්‌. ඔහු විද්‍යාඥයෙක්‌, සංගීතඥයෙක්‌ ආදිපාදවරයෙක්‌, පෝලෝ ක්‍රීඩකයෙක්‌ කියා විශ්වාසයක්‌ ඇති කරන්න ඔහුට අවශ්‍යව තිබුණා. කෙසේ වුවත් ඔහු සිගරැට්‌ කොට අහුලන්නෙක්‌ වත් ළමයෙක්‌ කන සීනිබෝලයක්‌ සොරකම් කරන්නෙක්‌වත් නෙවෙයි. අවසරය ලැබුණොත් ඔහු කාන්තාවකට පයින් ගහනවා. එය කෝපයෙන් දෙන පහරක්‌. මම මෙලෙස විස්‌තර කරන විට සෙනෙට්‌ සිනාසෙන්න පටන් ගත්තා.

දර්ශන පථයට ගොස්‌ කරන්න පුළුවන් මොනවද කියා බලමුයි ඔහු පැවසුවා. දර්ශන පථයට යන විට මා කාන්තාවකගේ පයේ පැකිලී වැටුණා. මා ආපසු හැරී සමාව අයදින අයුරින් තොප්පිය එසෙව්වා. නැවත හැරෙන විට පඩික්‌කමක පය පැකිලුණා. මම පඩික්‌කමටත් තොප්පිය එසෙව්වා. කැමරාව පිටිපස සිටි හැමෝම හිනාවෙන්න පටන්ගත්තා. මගේ රඟපෑම සාර්ථකයි කියා මා දැනගත්තා."

"ද ට්‍රෑම්ප්" ප්‍රදර්ශනය කරන ලද්දේ 1915 වසරේදීය. එය චැප්ලින්ගේ පළමු පෙළේ සම්භාව්‍ය චිත්‍රපටය ලෙස සලකන ලදී. හාස්‍යජනක චිත්‍රපටයක්‌ වුවත් එහි අවසානය එදවස නොවූ විරූ තරම් බේදනීය එකකි.

මෙම චිත්‍රපටයට අනුව චාලි සොර කල්ලියකින් තරුණියක්‌ මුදා ගනී. එයට කෘතගුණ සැලකීමක්‌ ලෙස ඇගේ පියාගේ ගොවිපළේ රැකියාවක්‌ ලැබේ. සොර කල්ලිය නැවත ගොවිපලට පැමිණි විට ඔවුන් පලවා හැරීමට චැප්ලින් සමත් වේ. එහෙත් මෙහිදී ඔහුගේ පාදයක්‌ වෙඩි පහරකට ලක්‌වේ. මෙහිදී ඔහුගේ සාත්තුවට ඉදිරිපත්වන්නේ ගොවියාගේ දියණියයි. ඇයගේ කාරුණිකත්වය හමුවේ ඔහු ඉමහත් ප්‍රීතියක්‌ ලබයි. එහෙත් තරුණියගේ පිවිතුරු ආදරය ඔහු වෙත ළඟාවීමට පෙර ඇයගේ ආදරයෙන් සැලුණු ඔහු පාදඩමල්ල කරලාගෙන නැවත ඉබාගාත ගමන ආරම්භ කරයි.

චාලි ඉදිරිපත් කළේ බොහෝ දෙනකුට තමන් පිළිබඳව ප්‍රකාශ කිරීමට අවශ්‍ය දෙයයි. ඒ ආපදාවකදී ප්‍රකෘති තත්ත්වයට පත්වීමේ ගතිය, හිංසා පීඩාවකදී පසුපසට තල්ලු නොවීමේ ගතිය, ප්‍රේමබන්ධනීය හැඟීම ආදියයි. හිංසාවට පත් වූ විට විරුද්ධවාදියාට දෙන පහරකින් මිනිසුන් ප්‍රබෝධයට පත් වේ. චාලි මූර්තිමත් කළේ මෙවන් මිනිස්‌ ගති ලක්‌ෂණ වුවත් ඉහත නිරූපණය කළ හැම චරිතයකින්ම සෑම කෙනෙක්‌ම පිනවීමට ඔහුට හැකිවිය.

චාලි ඔහුගේ රසිකයන්ටත් වඩා අන්ත දුප්පත් පවුලකින් පැවත, ජීවිතයේ ගිරි දුර්ග ජයගෙන ආදර්ශවත් ජීවිතයක්‌ ගතකර කෝටිපතියෙක්‌ බවට පත්වූ බව කවුරුත් දන්නා රහසකි. රාජ්‍ය පාලකයන්ගේ මෙන්ම ධන කුවේරයන්ගේද ඇගැයීමට ඔහු ලක්‌විය. ලෝකයේ සියලු පුද්ගලයන් අභිබවමින් ජනප්‍රියත්වයේ ඉදිරියෙන්ම සිටියේය.

1916 දී චැප්ලින් ඩොලර් 670000 ක කොන්ත්‍රාත්තුවකට අත්සන් කළේය. එහෙත් හදිසියෙන් ලද මේ ධනය ඔහුගේ ජීවන රටාවේ විශාල වෙනසක්‌ ඇති කළේ නැත. පරණ දුප්පත්කමට යැමට ඔහු කිසිවිටකත් බිය වූයේ නැත. ඔහු කැමති පුද්ගලයන් වෙනුවෙන් නිදහසේ මුදල් විය පැහැදම් කළේය. එහෙත් ඔහුගේ පෞද්ගලික ජීවිතයේ පමණ ඉක්‌මවා යැමක්‌ සිදු නොවීය. රූගත කිරීම්වලට ගිය විටක පවා ඔහු නැවතී සිටි කාමරයට ගිය අයකුට ගීතයක්‌ මුමුණමින් හෝ ඇකෝඩනයක්‌ වයමින් සිටින චාලිව දැකගත හැකි විය.නවක නළු නිළියන් ඔහුගේ සමහර ගතිගුණවලට කැමැත්තක්‌ නොදැක්‌වීය. ඒ ඔහු උත්සව වලදී හෝ සංදර්ශනවලදී ඒ පිළිබඳව දක්‌වන උදාසීනභාවය නිසාය. එවන් අවස්‌ථාවන් බොහොමයකදී ඔහු සිටියේ පොතක්‌ කියවමින් හෝ මිතුරෙක්‌ සමග කතා කරමිනි. චැප්ලින් ඔහුගේ චිත්‍රපටවල අධ්‍යක්‍ෂවරයා, නිෂ්පාදකවරයා කතා රචකයා සංස්‌කාරකවරයා පමණක්‌ නොව ඒවායේ සංගීත නිර්මාණකරුවාද විය. චැප්ලින්ගේ පුද්ගලික ජීවිතය දික්‌කසාද තුනකින් යුක්‌ත විය. 1952 දී උපන් රට වන එංගලන්තයේ සංචාරයක්‌ සඳහා ගිය විට ඔහුට නැවත ඇමෙරිකාවට නොඑන ලෙස ඇමෙරිකානු ආණ්‌ඩුව ආඥවක්‌ නිකුත් කළේය. ඔහුට විරුද්ධ චෝදනාවන් වූයේ අයහපත් චරිතයක්‌ ඇති අයෙක්‌ වීම හා කොමියුනිස්‌ට්‌වාදය අනුමත කිරීමය.

1952 සිද්ධියෙන් පසු ඔහු මිය යනතුරුම ජීවත්වූයේ ස්‌විට්‌සර්ලන්තයේ ජිනීවා වැව අසබඩ අක්‌කර 37 ක ඉඩමක පිහිටි නිවසකය. ඔහු එහි ජීවත්වූයේ ඔහුගේ සිව්වැනි බිරිඳ වූ ඕනා ඔනිල් සමගය. ඇය ඇමරිකානු නාට්‍ය රචක ඉයුජින් ඔනිල්ගේ දියණියකි. 54 හැවිරිදි ඔහු 18 හැවිරිදි ඇය සමග විවාහ වූයේ 1943 දීය.ඒ විවාහයෙන් ඔහුට දරුවන් අටදෙනෙක්‌ ලැබිණි. නියම පියෙක්‌ වන්නට ඔහු බෙහෙවින් උත්සාහ ගත්තේය. දරුවන් සමග සිටින විට ඔහු නොඉවසිලිමත් පුද්ගලයෙක්‌ විය. තාත්තා අපට ඕනෑ හැටියට ජීවත්වෙන්න ඉඩ දුන්නෙ නෑ. ඔහු බාල පුත් චාල්ස්‌ පැවසුවේ තරමක්‌ කේන්තියෙනි.

හඳුනාගත නොහැකි වන සේ බාල ඇඳුම්වලින් සැරසී චාල්ස්‌ සහ සිඩ්නි පුතුන් දෙදෙනා ඇවිදීමට කැඳවා ගෙන ගිය ඔහු අතරමඟ හම qවූ අනාථ ළමුන් හා ඔවුන් ජීවත්වන පරිසරය දරුවන්ට පෙන්වා නිවසට පැමිණි විට, බලන්න, ඔබලා කොයිතරම් වාසනාවන්තද කියලායි ඔවුනට දේශන පැවැත්වීමට පුරුදුව සිටියේය.

වයසට යත්ම ඔහු විවිධ අබල දුබලතාවන්ගෙන් පෙළෙන්නට විය. පසුව ඔහු රෝද පුටුවකට සීමාවිය. පෙනීමේ ඇසීමේ කතාකිරීමේ හැකියාවන්ගෙන් ඔහු දුර්වල වූ නමුත් අවසාන අවුරුදු කිහිපයේදී ගෞරව සම්මාන ලැබීමට තරම් වාසනාවන්තයෙක්‌ විය. 1975 දී දෙවැනි එළිසබෙත් රැජිණ ඔහුට නයිට්‌ පදවියක්‌ පිරිනැමූ අතර 1972 වසරේ විශේෂ ඔස්‌කාර් සම්මානයක්‌ ප්‍රදානය කිරීම සඳහා ඔහුට හොලිවුඩ් නගරයට පැමිණෙන ලෙස ආරාධනයක්‌ ලැබිණි.

ලන්ඩන් නුවර දිළිඳු පවුලක උපත ලද චැප්ලින් පසුව අමරණීය කලාකරුවෙක්‌ව දුක සැප මිශ්‍රිත චිත්‍රපට ලෝකයේ ආධිපත්‍ය පතුරුවා වයස අවුරුදු 88 දී මිය ගියේය. චැප්ලින්ගේ පවුලේ වෛද්‍යවරයා පැවසුවේ ඔහු මිය ගියේ අලුයම 4.00 ට පමණ, සම්ප්‍රදායික ලෙස පවුලේ නත්තල් උත්සවය ආරම්භ කිරීමට පැය කිහිපයකට පෙර බවය.

ඔහුගේ මරණයෙන් පසු ලෝකයේ ශ්‍රේෂ්ඨතම විකට ශිල්පියාගේ විශිෂ්ට චිත්‍රපට නැරඹීම සඳහා පිරිස්‌ නිව්යෝක්‌ නගරයේ සිනමාහල් අසල රැස්‌කමින් සිටිනු දක්‌නට ලැබිණි. එම චිත්‍රපට පළමුවරට ප්‍රදර්ශනය කර අඩසියවසක්‌ ගතවී තිබුණද ඒවායේ ගැබ්ව ඇති හාස්‍ය රසය නොනැසී පැවැතිණි.



කේ.එන්.ඕ. අමරදාස

0 comments:

Post a Comment