----- Please Turn on your speakers & listen our " Lanka ART web Radio "----- Send us your art Related news to ** lankaart1@gmail.com ** -----

Pages

Lanka Art Chat Room - එන්න අපි කතා කරමු

මාත්‍රා 2010 නර්තනයේ සුන්දරත්වය දකින්න...

Monday, June 28, 2010

නර්තනය පිළිබඳව එතරම්ම වූ පළපුරුද්දක් ඇති වත්මනෙහි අප සතු එකම ශිල්පියා ඔහුය. වයස අවුරුදු 10 දී පමණ නර්තන ඬේත්‍රයට පැමි‚ ඔහුගේ දිවි ගමනේ 60 වෙනි සැතපුම පසුකළේ පසුගිය මැයි මස 6 වෙනිදාය. එනයින් බලන කළ 50 වසරක් හෙවත් අඩසිය වසක්ම ඔහු ගෙවා ඇත්තේ නර්තනය සඳහාය. ඒ රන්වන් කඩඉම පසුකළ ප්‍රවීණ නර්තන ආචාර්ය කුලසිරි බුදවත්ත නමැති ඒ සොඳුරු මිනිසා සමහර ප්‍රවීණයින් විසින් හඳුන්වනු ලබන්නේ › ලාංකීය නර්තනයේ ආඩම්බරය ලෙසය. එය එසේ වී නම් මේ සූදානම් වන්නේ ඒ ආඩම්බරකාර නැට්ටුක්කාරයාට දීඝායු පැතීමටයි. ඒ හේතු කීපයක් මුල් කරගෙනය. බුදවත්තයන්ගේ සදාදරŒය සොඳුරිය නර්තන ආචාරිනී නේමාලි බුදවත්ත පවසන පරිදි මේ ඔවුන් එළඹ සිටින්නේ ජීවිතයේ ස්වර්ණමය යුගයටයි. එනම් ඇයට අවුරුදු 50 කි. බුදවත්තයන්ට අවුරුදු 60කි. ඒ දෙදෙනාගේ යුගදිවියට වසර 25කි. බුදවත්තයන්ට ගුරු පුද පිදීම උදෙසාත්, ඔහුගේ සේවය ඇගයීම සඳහාත් වූ මේ අපූරු ප්‍රසංගය ඉදිරිපත් කරන්නේ එනිසාය. කොළඹ බණ්ඩාරනායක ජාත්‍යන්තර සම්මන්ත්‍රණ ශාලාවේදී මේ ප්‍රසංගය පැවැත්වෙන්නේ එළැඹෙන 27 වෙනිදා (ජූනි) සැන්දෑ යාමයේදීය. zමාත්‍රා 2010 නමින් නම්කර ඇති මෙම ප්‍රසංගය ගැන කරුණු පැවසීම ප්‍රවීණ නර්තන ආචාර්ය බුදවත්තයන්ට කරන ගෞරවයක්ම වෙයි. ඒ සොඳුරු ඉසව්ව ගැන සහ නර්තනයේ හරය ගැන කතා කිරීමට අප හා පිළිසඳරේ යෙදෙන්නේ නේමාලි බුදවත්තයි.

බුදවත්තයන් මේ නර්තන කලාවට පිවිස ඇත්තේ කොහොමද?

බුදවත්තයන්ගේ ගම කෑගල්ල, මාවනැල්ලේ, අරණායක ගැවිලිපිටියයි. තාත්තා ප්‍රවීණ නර්තන ශිල්පියෙක්. › ලංකාවේ ප්‍රථම නර්තන ගුරුවරයා (උඩරට නර්තනයේ) වූ බුදවත්තේ පුංචිගුරු කියන ඒ තාත්තාගේ ආභාෂය මත ඬේත්‍රයට ආ ශිල්පියෙක් ලෙස මගේ සැමියා සඳහන් කරන්න පුළුවනි. වයස අවුරුදු 10 දී පමණ ආ ඒ ගමනේදී නර්තනය ප්‍රගුණ කරමින් සෞන්දර්ය සරසවිය, රාජ්‍ය නාට්‍ය කණ්ඩායම ආදී තැන්වල නර්තනය හදාරා තිඛෙනවා. ඉන්පසුව තමයි නර්තන ආචාර්යවරයෙකු ලෙස කටයුතු කරන්න පටන් ගත්තෙ. ඔහු ජාතික තරුණසේවා සභාවේ, රාජ්‍ය නැටුම් කණ්ඩායමේ අධ්‍යඬවරයෙක් වගේම ටවර්හෝල් රඟහල පදනමේ නර්තන අධ්‍යඬවරයෙක්. ඊට අමතරව අධ්‍යාපන අමාත්‍යංශයේ ව්‍යාපෘති නිලධාරියෙකු ලෙසත් කටයුතු කරනවා. ජාතික තරුණසේවා සහ ටවර්හෝල් පදනමේ ප්‍රථම නර්තන අධ්‍යඬවරයාත් ඔහුයි. ඒ සියලූ දේට අමතරව, සටන මුද්‍රා නාට්‍ය, ජන විජය, නිදහසේ උදානය, නිදහසේ තේවාව, ගම් මැද්දේ රබන් සුරල් ආදී නිර්මාණ මෙන්ම ජාතික රූපවාහිනිය සඳහා විවිධ ජාතික නිර්මාණ කළා.

අනෙක් නර්තන ශිල්පීන් අතර බුදවත්ත වෙනස් වුනේ කුමන ගුණයක් නිසාද?

ඔහු සම්ප්‍රදාය දැනගෙන ඒ මතින් තමයි උඩරට නැටුම් වෙතින් යමක් කළේ. ඒ නිසා විශේෂත්වයක් තිබුණා.

ඒ කියන්නෙ ඔහු සීමා වුනේ උඩරට නැටුමට විතරද? සම්ප්‍රදායට විතරද?

නැහැ, ඔහු හොඳ මුද්‍රා නාට්‍ය ශිල්පියෙක්. බැලේ නැටුම ප්‍රගුණ කළා. ඒ සියල්ලට හැර ඔහුට සියලූම වාද්‍ය භාණ්ඩ වාදනය කළහැකි වගේම, හොඳ ගායන ශිල්පියෙක්. ඒ නිසාම මා නම් ඔහු දකින්නේ නර්තන අංශයේ වඩා පරිපූර්ණ ශිල්පියෙකු ලෙසයි.

අද වන විට අපේ රටේ නර්තනය තිඛෙන්නේ කොතැනද? ඒ ගැන බුදවත්ත කලායතනයේ අදහස දැනගන්න කැමතියි?

නර්තනය අද වන විට අපේ රටේ ඉහළම තැනක තිඛෙන්නේ. නර්තනය ජනප්‍රියයි වගේම සහභාගි වන ශිල්පීනුත් ඕන තරම්. මාධ්‍ය ඔස්සේ සෑහෙන අනුග්‍රහයක් පවා ලැඛෙනවා. නමුත් බොහෝ දෙනාට ශිල්පීය දැනුම අඩුයි. බොහෝ දුරට ඉන්දීය අභාෂය වැළඳ ගනිමින් සිටින වග තමයි පෙනෙන්නෙ.

එහෙම ආභාෂය ලැබීම නුසුදුසුද?

ඔව්.

ඇයි ඒ?

මේ වන විට මම 25 වතාවකට වඩා ඉන්දියාවට ගොස් තිඛෙනවා. එහේ ගියාම එහේ සිටින ප්‍රවීණයින් අපට කිව්වෙ එයාලගෙ නැටුම් දැකලාම එපා වෙලා කියලයි. zඅපට ඕන නියම › ලාංකීය නැටුමයි. ඔයාලගෙ සිංහල ගීතය මොන දෙයක් වේවා (නොතේරුණත්) අපට ඔයාලගෙ නර්තනය තේරුම් ගන්න පුළුවනි. ඒ නිසා එයයි අපට ඕනZ කියලා තමයි ඔවුන් පැවසුවේ. ඒ නිසා අපේකම හඳුනාගත හැකි විදියට ඇඳුම්, ආයිත්තම් පවා අපි භාවිත කරන්න ඕන.

ඔබ කියන්නෙ නර්තනය කරන බොහෝ දෙනෙක් එය හඳුනාගෙන නැද්ද?

බොහෝ දෙනෙක් අද කරන්නේ කාමය උද්දීපනය වන නර්තනයන්.

එහෙම නම් ඔබ කොහොම නර්තනය විග්‍රහ කරන්නෙ? කුමන දෙයක් අරඹයාද ඔබ නර්තනය කරන්නෙ?

නර්තනට දුටු විගස සුන්දර හැඟීමක් මතුවෙන්න ඕන. කාමයෙන් තොර සෞන්දර්යාත්මක අත්විඳීම මතුවෙන්න ඕන. එහෙම වුණාම තමයි නර්තනය දිහා ආදරයෙන් ආසාවෙන් බලන්නෙ. උදාහරණයකට අපි එදා ඉන්දියානු නර්තනය දිහා බලමු. zමධුමතීZ චිත්‍රපටය වෙතින් එදා අපි ඉන්දියානු සංස්කෘතිය දුටුවා. ඒත් අද කෝ එහෙම දෙයක්.

ඒත් ඉන්දියාව අද එදාට වඩා ඉදිරියට ගිහින් නේද?

ඒක ඇත්ත. ඒත් එරට සිටින ප්‍රවීණයින් පවා කැමති පැර‚ ඒවාටයි.

ඔබ කියන්නේ නර්තනයෙහි රසවින්දනය ලබාදෙන්න ඕන ප්‍රවීණ පිරිසකට විතරද?

නැහැ, අපි සම්ප්‍රදායෙන් පිට ගිය විට අපි අපේ නොවී ඇමරිකාවේ හෝ වෙනත් රටක මුල්ලක් වෙනවා. අපි අපි මිසක් චූටි ඇමරිකාවක් වෙලා, චූටි ඉන්දියාවක් වෙලා ලෝකයට යන්න බැහැ. අදටත් අපේ රටට ගරු කරන්නේ සංස්කෘතිය සහ ආධ්‍යාත්මික හරය නිසයි. ලෝකය › ලාංකිකයින්ට ආදරය කරන්නෙ ඒ නිසයි. බුදවත්ත සර් කියන්නේ අන්න ඒ අපේ ආධ්‍යාත්මය හඳුනාගෙන ගමනක් යන කෙනෙක්.

ඊළඟට අපි මේ ප්‍රසංගය ගැන යමක් සඳහන් කළොත්?

zමාත්‍රාZ කියන මේ ප්‍රසංගාත්මක ඉසව්වට අලූත්ම නිර්මාණ රැසක් ඇතුළත්. අවුරුදු කීපයකට පසුව තමයි ඔහු මෙලෙස අපූරු වර්ණවත් ප්‍රසංගයක් කරන්නෙ. මෙතෙක් ඔහුගෙන් ඉගෙන ගෙන වෙස්බැඳි ගෝලයින් 60ක් පමණ මේ ප්‍රසංගයට එක්වෙනවා. රවිබන්ධු, කොටවැල්ලේ ජයසේන, නුවන් රංජිත් සහ 1981 දී විතර ප්‍රථම ශිෂ්‍යා වූ මාලිනී ෆොන්සේකාත් සමහර විට මේ ප්‍රසංගයට එක්වේවි. ඊට අමතරව චන්දන වික්‍රමසිංහ සහ රශ්මි රවීනාත් එක්වේවි. ඒ සියල්ල හැර සමහරවිට මාත්¡ ඔහුත් නටාවි. මෙහි සියලූ කළමනාකාරීත්වය සහ ඛෙර වාදන අංශය බාරව කටයුතු කරන්නේ පුතා රංගන බුදවත්තයි. අපේකම තියෙන හොඳ නිර්මාණයක් කරන්න අපට හිතුණා. ඒ නිසා අපේකම හඳුනන ඔබ එන්න මේ අලූත් නිර්මාණ රසවිඳින්න. ගයනි කරුණාරත්න, ඕමාලි රාජකරුණා, කෞෂි, පුෂ්පිකා අවන්ති, අශිනි ක‚ෂ්කා කියන නව පරපුරේ දරුවනුත් (අද සඳැල්ල කවරය සරසන) මේ ප්‍රසංගය හැඩ කරනවා.

සටහන ඡායාරූප සඳුන් ගමගේ

0 comments:

Post a Comment